דילוג לתוכן הראשי

דבר מערכת (2) - רשמים ראשונים וטיפים


שלום לחברי הקהילה

לאחר השקת קהילת פרפרים בפוסט הפתיחה, ברצוני להביא כאן רשמים ראשונים על התהוות קהילת הבלוגרים פרפרים, הדגשת קונספט הקהילה והיתרונות, על חידושים בדף הראשי (שעדיין בהתהוות), וכן טיפים חשובים להפקת התועלת המרבית מהקהילה והדף הראשי של הקהילה.

הימים הראשונים מאז שדף הקהילה באוויר מעודדים ומצביעים על היענות יפה שמעידה על הצורך בקהילה המרכזת בלוגרים הכותבים בשפה העברית, ומכל תחומי הכתיבה למיניהם. הקהילה המתהווה קוראת להמשך הצטרפות, כדי להקים קהילה מפוארת שמאגדת בלוגרים הכותבים בשפה העברית - ללא תלות בפלטפורמת הכתיבה

בניגוד לפלטפורמות מתחרות אחרות - כאן ניתנת במה לבלוגרים מכל הפלטפורמות (וורדפרס, בלוגגר/בלוגספוט, ישראבלוג, או כל פלטפורמה אחרת שהכניסה לדף שלה הוא ציבורי ואינה מחייבת הרשמה מראש). כאן אין ייחוס ואין וועדות קבלה. כאן לכל הכותבים ניתנת הזדמנות שווה לחשיפה ציבורית אל הבלוגים שלהם ולפוסטים שהם כותבים - בזמן אמת.

הבהרת הקונספט של הקהילה והדף שלה. 

ראשית חשוב להדגיש שלא מדובר בפלטפורמה חדשה נוספת על אלו הקיימות. אין זו פלטפורמה לכתיבה ישירה של בלוגרים. מדובר בקונספט שנותן במה לבלוגרים שכותבים וממשיכים לכתוב בפלטפורמות כתיבה שונות שלהן הם מורגלים או מעדיפים. שום דבר אינו משתנה - הבלוגרים אינם מאבדים את קהל הקוראים שלהם, אלא להיפך - הבמה כאן תחשוף אותם לקהל בלוגרים וקוראים פוטנציאלי נוסף. רבים מהבלוגרים (המתחילים והוותיקים כאחד) מעוניינים בחשיפה נוספת לכתיבתם בפני קהל שאינו מודע לקיומם ולטיב כתיבתם. רבים מהבלוגרים וודאי זוכרים את העבודה הסזיפית שנדרשה להם 'כשלח לחמך' על ידי תגובות בבלוגים של אחרים ואת הזמן שלקח כדי לצבור קהילת קוראים נאמנה. ההצטרפות לקהילת פרפרים נותנת לכולם הזדמנות לחשיפה והיכרות בפני קהלים גדולים נוספים, על בסיס שיוויוני.  עוד על כך, ניתן לקרוא בפוסט ההשקה של קהילת פרפרים.

מומלצי המערכת - עשה למישהו את היום

 ידוע לי שהיחס להמלצות עורכים הוא אמביוולנטי. יש שאינם אוהבים זאת מסיבות שונות ויש שמבינים שזהו כלי חשיפה לכתיבה איכותית של בלוגרים (אלמוניים יותר ואלמוניים פחותׂׂׂׂ) לקהל הקוראים בקהילה. זהו אינו כלי לתחרות (כפי שמציינים המתנגדים), אלא כלי נוסף להגדלת החשיפה של בלוגרים ולפוסטים איכותיים שלהם.

 קהילת ישראבלוג הנוכחית ולשעבר, וודאי זוכרים את פינת נבחרי המומלצים בראש דף הקהילה שם, עד שפסק לתפקד בשל תקלה בממשק ובשל הסתלקות ההנהלה והעורכים שם. ולמרות הערות המתנגדים במשך השנים שם, קמה צעקה על ידי אחרים - מדוע המומלצים הפסיקו להתעדכן שם? 
כאמור אני רואה בחשיפת פוסט בפינת 'עשה למישהו את היום' - כלי לחשיפת כתיבה איכותית ולא ככלי לתחרות. מדובר בהזדמנות שוויונית לכל חברי הקהילה, כדי להפנות זרקור לכתיבה איכותית ומעניינת שלהם. אין זה אומר שכתיבה של אחרים נופלת באיכותה ובהחלט יתכן שהזרקור יופנה גם אליהם בעתיד. עוד על דרך בחירת הפוסט שעשה למישהו את היום מתואר בפוסט ההשקה  של הקהילה.

חידוש בקונספט של המומלצים

בפלטפורמות שבהן יש פינת מומלצים, הפוסטים הנבחרים מוצגים לכל היותר במשך 3-4 ימים, ולאחר מכן נגוזים ומוחלפים על ידי אחרים. 
בדף קהילת פרפרים הבאנו חידוש - והיא פינת המומלצים מכל הזמנים שמופיעה בתחתית הדף הראשי, ובעצם מציגה את ההיסטוריה של המומלצים והפנייה אליהם בקישור המוטמע בתמונות. וכי מדוע שההמלצות תהיינה ברות חלוף? אז זהו פיצ'ר חדש וייחודי שנוסף לדף הקהילה:


פינת הפוסט שעשה למישהו את היום - מכל הזמנים






גם לכם הקוראים יש פינה

בין הבקשות להוסיף בלוגרים לקהילת פרפרים - פנו אלי במייל, או דרך תיבת המסרים - גם קוראים שאינם בעלי בלוג. כדי לשבח ולומר שהם קוראים כאן. לכן בהזדמנות זו אני רוצה לציין שישנה גם פינת קוראים בחלק התחתון של הדף: 














הקוראים וגם הבלוגרים מוזמנים להצטרף לרשימת הקוראים על ידי כניסה לתיבת הרשמה דרך הכפתור 'קרא'. זה לא רק כדי להציג לראווה את הקוראים. יש לזה ערך מוסף, כי בלחיצת עכבר על האוואטר הספציפי, נפתחת תיבה המציגה את מעגל הקריאה האישית וזה עצמו מהווה המלצת קריאה אישית והפנייה לאתר של המקור (אם יש):



לכן, כל חברי הקהילה (בלוגרים והקוראים) מוזמנים להצטרף. זה מצריך רק כמה שניות מזמנכם ובכל עת ניתן לבטל את ההצגה בפינה. וכאמור יש לזה גם יתרון להגדלת החשיפה לבלוגים דרך רשימות הקריאה של כל אחד מהקוראים. יאללה, עשו זאת מיד.

הבדלים בתצוגת הדף בין המחשב לסמרטפונים

מתגובות הבנתי שרבים אינם מודעים לכך שהתצוגה במסכי הסמרטפונים היא חלקית וכוללת רק את הטקסט המרכזי של דבר המערכת - על גבי רקע שחור (ברירת המחדל שקבעתי, כדי להקל על קריאת הטקסט מהטלפונים). במסך זה לא מוצג העיקר שמצוי בשולי הטקסט המרכזי - העיקר שעושה את דף הקהילה למה שהוא. כדי לפתוח כמסך רגיל למחשב, לאחר כפתור ''דף הבית בתחתית, לחיצה על 'הצג כגרסה לאינטרנט' (בפונט בצבע אפור) - תפתח מסך מלא כמו במחשב.

במסך הזה ניתן לראות את כל הפיצ'רים של דף הקהילה.

ענייני הרשמות

מתגובות הבנתי שחל בלבול בענייניי ההרשמה. 



הכפתור הזה בשוליים השמאליים מיועד להרשמה לקבלת עדכונים במייל - אך ורק לעדכוני ההנהלה והמערכת. לא יתקבלו במייל עדכונים על פרסומי פוסטים חדשים. אז למי שחוששים מהצפות במייל, אל דאגה - העדכונים הם רק להודעות המערכת (שישלחו במשורה, רק להודעות ועדכונים חשובים חדשים לקהילת פרפרים).

לבקשה חד פעמית להצטרף לקהילה כבלוגר/ית (ולעדכון אוטומטי כאן של תקציר הפוסט האחרון שפרסמו בבלוגם)  - אפשר לשלוח יחד עם כתובת הקישור לבלוג (לא לשכוח!)  במייל אל : kankanhate@walla.co.il

או דרך תיבת המסרים שבשוליים השמאליים. תיבת המסרים מיועדת גם לתקשורת עם הנהלת הקהילה והתכנים המועברים הם אנונימיים לשאר הציבור.

מעקב יעיל על פעילות הקהילה יכול להעשות בשתי דרכים:

א.  על ידי הכנסת כתובת הקהילה https://isra-parparim.blogspot.com/ לרשימת הסימניות שבדפדפן שלכם.

ב. (מומלץ מאוד!) להטמיע בבלוגים שלכם כפתור קישור לדף הקהילה, כדלקמן:


כפתור הפנייה לדף הקהילה
להטמעת כפתור זה בבלוגים שלכם יש שני יתרונות. ראשית דרך מהירה לניווט של הבלוגרים לדף הקהילה היישר מהבלוג שלהם. ושנית כל אחד ואחת מהקוראים בבלוג - יוכלו גם הם לנווט אל דף הבית של הקהילה כדי להתעדכן בפוסטים החדשים ובשאר הרשימות שבדף.

הסבר ליצירת כפתור בבלוג. מתואר ברשומה כאן . בבלוג שלי. תוכלו שם גם לראות היכן הצבתי את כפתור ההפניה לדף קהילת פרפרים. כאמור. הצבת כפתור כזה בבלוגכם יקל עליכם וקוראיכם את הניווט לדף הקהילה.

כמה מילים לסיום

בתגובות שקיבלתי - בפוסט ההשקה, בתיבת המסרים, ובמייל מבלוגרים וקוראים - הוצפתי בהתלהבות מהקמת הקהילה. ועדיין יש פער בין ההתלהבות לבין מספר הפניות להצטרפות בפועל. הרשומה הזו נועדה להבהיר את הקונספט ולסלק את המכשולים הטכניים שאולי נתקלו חלק מהמבקשים להצטרף. בסך הכל ניסיתי ככל האפשר לפשט את השימוש המיטבי בדף הקהילה ומצד שני לאפשר את המיטב מבחינה פונקציונאלית. כאמור בניית האתר עדיין לא הושלמה למה שמתוכנן. קהילת בלוגרים וקוראים גדולה תהייה מוטיבציה גדולה עבורי לתוספות ושיפורים במפעל הזה שמיועד למענכם ורק למענכם וללא כל מטרות רווח. אם עדיין לא אבחנתם - אין כאן פרסומות, והכל נעשה בהתנדבות למען הכלל.

אז אנא, בקשה גדולה יש לי לכולם. אנא הפיצו את הבשורה בקרב מעגלי הקריאה שלכם. ראיתי שבלוגרים לא מעטים מציגים בבלוגם רשימות קריאה עם הפניות לבלוגים שהם קוראים. וכי מדוע שרשימות אלו לא ישותפו גם כאן בדף הקהילה? הכוונה היא לא לרשימות עצמן, אלא להביא לידיעתם ולדרבון הנכללים ברשימות להירשם. אנחנו חייבים לקבל בקשות הצטרפות רשמיות במייל או בתיבת המסרים. באותה דרך ניתן לבקש בעתיד הפסקת השירות החינמי הזה.

זכרו, מכאן יהיה נוח יותר לנווט ברשת הקריאה שלכם בפלטפורמות השונות וממקום אחד!

תודה על ההקשבה והנכונות.
שיתוף הפעולה שלכם נחוץ להצלחת מפעל זה שלנו עבור כולנו.
המטרה של כולנו היא ליצור כאן קהילה חיה ותוססת. לאחד ולעורר קהילות רדומות משהו בפלטפורמות כתיבה שונות. כל בלוגר/ית רוצה בקה לל קוראים. אחרת היינו כותבים למגירה. נכון? זוהי ההזדמנות שלכם!

ברכות למצטרפים ולמצטרפים בהמוניהם בעתיד.
אנחנו כאן בשבילכם.
שלכם קנקן