דילוג לתוכן הראשי

תפסת מרובה לא תפסת. הגבלת הפסדת. - טיפים לבלוגרים


 תפסת מרובה' לא תפסת. הגבלת, הפסדת! - אלו שתי אמרות טובות לחיים ככלל ובוודאי לבלוגוספרה. 

קצב עדכוני הפוסטים בבלוגים שונה. יש שמעדכנים בתדירות גבוהה ויש שמעדכנים בתדירות נמוכה יותר. יש שמעדכנים בפערי זמן קבועים לעומת המעדכנים בקצב משתנה. 
מה שלא כולם יודעים הוא שלקצב העדכונים יש השלכות טכניות ותדמיתיות המשפיעות ביותר על הפופולריות, התפוצה וההצלחה של הבלוגים .

הבלוגרים גם שונים מאוד באופן התייחסותם לתגובות בבלוגם. יש שמאפשרים תגובות קוראים ללא הגבלות ויש שמאפשרים אך מגבילים ואפילו מקשים (ולא תמיד במכוון). ויש שאינם מאפשרים תגובות בכלל. האחרונים עושים זאת מסיבותיהם הם, אך זה הופך בעצם את האתרים שלהם לאתרי תוכן (סטטיים) יותר מאשר אתרי בלוגים אינטראקטיביים. אך ברשומה זאת נתייחס להשלכות הגבלות הבלוגרים על נתח המגיבים הפוטנציאליים, שגם לכך יש השפעה רבה על  הפופולריות, התפוצה וההצלחה של הבלוגים.

רשומה זו תעסוק בשני נושאים אלה בצירוף הסברים וטיפים חשובים לבלוגרים.

טיפים לגבי עדכוני פוסטים


1. עשה ואל תעשה.
קצב עדכוני הפוסטים בבלוגים שונה. יש שמעדכנים בתדירות גבוהה יחסית, אפילו גבוהה מאוד ויש שמעדכנים בתדירות נמוכה יותר. יש שמעדכנים בפערי זמן קבועים לעומת המעדכנים בקצב משתנה, לפי מצב הרוח ואיך שמתחשק. 
מה שלא כולם יודעים הוא שלקצב העדכונים יש השלכות טכניות ותדמיתיות המשפיעות ביותר על מידת הפופולריות, התפוצה וההצלחה של הבלוגים.

אלה שכתבו בתחילת דרכם בישראבלוג בימי תפארתו, ודאי זוכרים שרשימת הפוסטים החדשים התעדכנה בקצב מטורף - דקות ספורות והופ, העדכון כבר איננו. וכדי למנוע נרקיסיזם, נקבעה שם הגבלה של עד 3 פוסטים ליום. בימי שקיעתו, קצב העדכונים שם כבר זחל ואולי היה כמעט נעצר, אלמלא פרסומי שלושה פוסטים ליום של "משיחיים" למיניהם ושאר ירקות שאינם ראויים אפילו  לתיאור. וכמעט כל פוסט שנכתב שם הגיע לרשימות "הפעילים" ו"החמים". ו"הנרקיסיסטים" שרצו לשמר את הפוסט שלהם ברשימת הפוסטים החדשים  וברשימת החמים יותר מ-72 שעות, היו נוהגים "להקפיץ" (לפרסם אותו פוסט יותר מפעם אחת). ובכלל היו שם כאלה שהגיבו לפוסטים שלהם עצמם בכינויים פיקטיביים כמו "הזקנה בארון" ושאר מיטב המצאות מוחם הקודח. כדי שהאלגוריתם של ישראבלוג יכניס אותם ל'חמים' ו'לפעילים'. 

מדוע אני בכלל מזכיר זאת? ובכן, זוהי בדיוק הסיבה שהגבלנו בכללי קהילת פרפרים פרסום פוסט אחד בלבד ליום (אם כי ניתן לערוך אותו, מבלי להחזיר לטיוטות) וקבענו איסור "הקפצות" כדי להגיע שוב לראש רשימת העדכונים. כי זה לא הוגן כלפי שאר החברים שעדכוני הפוסטים שלהם נדחקים עקב כך לתחתית הרשימה. ולכן,  נקבע בממשק פרפרים - בעדכון פוסט חדש נמחק העדכון הקודם מרשימת העדכונים. והיה אם היה ניסיון "הקפצה", שני העדכונים נמחקים מהרשימה והעדכון של הפוסט הבא עשוי להתפרסם בהשהיה ניכרת. אז לא כדאי, נכון?

2. באיזו תדירות מומלץ לפרסם פוסטים?
לא משנה באיזו תדירות מפרסמים (פעמיים בשבוע, אחת לשבוע, אחת לשבועיים, או אחת לחודש), אבל מומלץ להקפיד על מרווח זמן קבוע בין פוסט לפוסט. רצוי באותם הימים (ואפילו לתזמן את הפרסום לאותה השעה). למשל פרסום פוסט שבועי בכל יום חמישי בסביבות 8 בבוקר. לזה יש שתי סיבות. ראשית, הקוראים הקבועים אוהבים את זה ומצפים לפוסט. שנית, גם הבוטים של גוגל ושאר מנועי החיפוש אוהבים את זה. וזה מעלה את מדד ה- SEO של הבלוג. כלומר את מדד החשיפה האינטרנטית של הפוסטים שלכם. זה במיוחד חשוב לחשיפה של בלוגי הנישה במקום טוב בגוגל. 

וכאן אגלה לכם סוד. ימי הפרסום הזוכים לתפוצה האינטרנטית הגבוהה ביותר הם שני ורביעי. בדוק סטטיסטית ולא ברור מדוע. גם לא כדאי לפרסם פוסט במועדי מבצעים כמו יום הרווקים הסיני, יום שישי השחור וכדומה - ימים שהאינטרנט עמוס ברכישות אונליין.

3. באיזו תדירות לא מומלץ לפרסם פוסטים ומדוע
כאמור לא מומלץ לפרסם מספר פוסטים קטנים כגדולים ביום אחד ויש לכך עוד סיבה - זו מתכונת לכך שקוראים שלכם ימנעו מלהירשם כמנויים לעדכונים בבלוג. ואם כבר עשו זאת, יבטלו את המנוי או שיגדירו אותם כספאם. כלומר, תפסתם מרובה - לא תפסתם.

גם לא מעט מקוראי פרפרים שאינם נכנסים לאתר על בסיס יומי, עשויים לפספס את העדכון הקודם שלכם ולכן בעצם איבדתם אותם. לכן לא מומלץ לפרסם יותר מאשר אחת ליומיים שלושה, ועשו זאת בימים קבועים בשבוע. בכל פלטפורמות הכתיבה ניתן לתזמן מראש את המועד והשעה של פרסום הפוסטים. נכון, לא מעט חייבים לפרסם "כאן ועכשיו" אבל זה לא בהכרח בדיוק מתאים לקוראים שלכם.

ויש גם כאלה שמפרסמים פעם בהרבה זמן. נעלמים לחודשים ואפילו לשנים. זה עשוי לקרות לכל אחד מאיתנו מתי שהוא. אבל שתדעו, כאשר תפציעו, אתם עשויים לגלות שאיבדתם לא מעט מהקוראים הקבועים שלכם. כיום יותר מאשר בעבר, רבים מהקוראים נמנעים למסור את כתובות המייל שלהם בהרשמות מנויים.
ויותר מכך, הם גם נמנעים מלהגיב לפוסטים שלכם, אם בחרתם בפורמט תגובות מאומתות שכתובת המייל של המגיב נדרשת למילוי בשדה חובה. וזה כבר מביא אותנו לנושא הבא.

טיפים לגבי תגובות
לא אכנס הפעם לדיון בנושא תרבות התגובות, אלא בהגדרות שימנעו מחלק ניכר להגיב אצלכם. זה פחות רלוונטי לבלוגרים הכותבים בפלטפורמת בלוגספוט והטמיעו את מערכת התגובות דיסקוס, במקום מערכת ברירת המחדל. אבל זה מאוד רלוונטי לגבי הבלוגרים הכותבים בפלטפורמת וורדפרס. ואין כמו מראה עיניים להדגים זאת:


שימו לב, מי שהגדיר כך מאפשר תגובה מהירה רק של בלוגרים שיש להם חשבון וורדפרס או חשבונות פייסבוק או טוויטר. ומה עם אלה שאין להם חשבון וורדפרס וכותבים בכינוי ולכן לא יחשפו את שמם בפייסבוק/טוויטר? ומה עם המגיבים שאינכם מאפשרים להם להגיב מחשבונות גוגל (הבלוגרים שכותבים בבלוגספוט)? ונראה לכם שמרבית המגיבים הפוטנציאליים בא להם חשק למלא 3 שדות חובה בכל תגובה? ואם אתם גם הגדרתם "התגובה ממתינה לאישור" - אז בכלל רובם ימנעו מלהגיב בעתיד. בדוק! תחליטו, רוצים תגובות או לא?

מדוע שלא תוסיפו כך - אפשרות חיבור קל גם מחשבון גוגל?

יום נעים
קנקן