דילוג לתוכן הראשי

אם אפשר לפרוץ ולמחוק מחשב מרכזי בבית חולים - אפשר גם למחוק את הבלוג שלך

ואני לא מדבר על בלוגים כמו אלה בבלוגיות קהילתיות "להשכרה" כמו ישראבלוג ותפוז. כפי שכבר ציינתי כל הבלוגים באלה ימחקו ברגע שהבעלים יורידו את השאלטר, או שיפרצו לשרת הבלוגיה. נראה לכם שהבעלים ישלמו מיליון דולר כופר?

אבל פריצה ומחיקה אפשרית גם בפלטפורמות המאובטחות וורדפרס ובלוגספוט. כן, אם אפשר לפרוץ למחשבי בית החולים, ולפני שבועיים למחשב המרכזי של אחת האוניברסיטאות - אמנם לא מחקו, אבל על פי שלטונות האוניברסיטה איתרו שמדובר לכאורה בריגול סיני ל"גניבת מידע" מדעי וטכנולוגי. לא סיפרו על כך באמצעי התקשורת, אך השרת של אותה אוניברסיטה נסגר לציבור לסוף שבוע ארוך לנקיטת צעדי מנע בעתיד.

תשאלו מדוע שמישהו יטרח לפרוץ ולמחוק בלוג לא חשוב כמו שלכם. שאלה טובה אבל יש בכל זאת כמה סיבות טובות. ראשית, כי תקבלו מייל אנונימי שאם לא תשלמו תוך 48 שעות בכך וכך במטבע ביטקויין - הבלוג ימחק לעד. ובשביל אלפיים דולר למשל, זה שווה גם להאקר בן 15. חבר של בני, כשהיו בני 15, הדגים לו כיצד תוך כ-2 דקות פרץ לבנק רוסי והעביר מיליון רובל לחשבון בנק פיקטיבי שפתח בבנק אחר. הוא כמובן עשה זאת רק בשביל האתגר בלבד ולהשוויץ בפני חברים, אבל והחזיר את הכסף לחשבון המקורי. שימו לב. לא מדובר בסתם אתר. מדובר בבנק רוסי, כשהאקרים הרוסיים ידועים במעלליהם בעולם ובהגנה על עצמם מפני חשיפתם. ומכאן יכולה להיות סיבה נוספת - סתם אתגר "מקצועי" של האקר. ואני עוד לא מדבר על פריצה ודרישת כופר לשרתים של וורדפרס ובלוגספוט של גוגל.

אז מה אפשר לעשות כדי למנוע את זה? התשובה היא שאי אפשר למנוע את זה לחלוטין, אבל אפשר להתגונן מפני זה על ידי שתי פעולות פשוטות שיגזלו רק דקה  או שתיים  מחייכם: 

א. גיבוי מהיר של כל התכנים בבלוג שלכם, ב. גיבוי מהיר של העיצוב של הבלוג שלכם על כל הגאדג'טים (ווידג'טים). בגיבוי זה תקבלו שני קבצי XML (תוכן + עיצוב). פתיחת הקבצים האלה ב-office, תראה לכם ג'יבריש -על כן בשום פנים ואופן אל תפתחו אותם. הם ישמשו אך ורק לשם שחזור הבלוג בפלטפורמה שבה אתם כותבים.




זיכרו, קבצי ה-XML של התכנים יכולים לשמש אתכם גם למטרות חשובות נוספות מלבד שחזור בלוג מאפס:

א. לאחד תכנים של שני בלוגים שונים שלכם לבלוג אחד באותה פלטפורמה. התכנים של שני הבלוגים ישתלבו בבלוג שתבחרו לפי סדר (תאריך) פרסומם של הפוסטים.

ב. להעברת תכני הבלוג שלכם לעיצוב חדש באותה פלטפורמת כתיבה וללא שינוי כתובת הדומיין של האתר שלכם.

ג. קבצי ה-XML יכולים לשמש העברת כל תוכן הבלוג מפלטפורמת כתיבה אחת (למשל וורדפרס) לפלטפורמת כתיבה שניה (למשל בלוגספוט) או להיפך. במקרה זה ניתן להעביר מפלטפורמה לפלטפורמה רק תכנים (טקסטים, תמונות, סרטונים) אבל לא את עיצוב הבלוג מפלטפורמה אחת לשניה.

ד. אזהרה! ל"פרנואידים" שמפרסמים כל פוסט שלהם בשתי פלטפורמות במקביל (וורדפרס + בלוגספוט ) מסיבות גיבוי או מסיבה כלשהי אחרת. לאלה חשוב שיהפכו את  הבלוג  באחת משתי הפלטפורמות לבלוג "פרטי", שאינו חשוף לציבור. כי אחרת, בפרסום פוסטים זהים (ואפילו רק דומים בתוכנם, אבל עם אותה כותרת בשתי פלטפורמות בלוגיה) - מנוע החיפוש של גוגל עשוי להתייחס לפוסטים האלה ןלבלוגים שלכם כספאם!!! 

ה. את קבצי ה-XML האלה שימרו בתיקיה בשם שתוכלו לזהות ולמצוא בקלות בעת הצורך. למשל "הבלוג שלי" ותאריך גיבוי. ויותר מכך, חשוב מאוד לדאוג לגבות את הקבצים האלה בדיסק USB חיצוני (כמו דיסק-און-קי) ובענן. כי אם גם מחשבכם יפול, או שינעל לצורך גביית כופר, תוכלו לשחזר את בלוגכם מאפס במחשב אחר.

אלה המעוניינים בהסברים פשוטים כיצד לגבות ולשחזר, שימשיכו בקריאה בקישור למטה. אתר פרפרים מקבל את הסטטיסטיקה של הכניסות לקישור. והסטטיסטיקות האלו חשובות לנו כדי להעריך מהי מידת הצורך של החברים בפוסטים מסוג זה (שכידוע הכנתם דורשת השקעה וזמן התנדבות). אבל לא כדאי לרמות - כי גוגל אנליטיקס יודע לומר לנו מהו זמן הקריאה הממוצע של הפוסט וכמה מהכניסות היו לצורך יציאות מיידיות 😃.

ההסברים כאן מתייחסים לגיבוי ולשחזור בלוג בפלטפורמת בלוגספוט. קבצי ה-XML המתקבלים בגיבוי יכולים לשמש להעברת התכנים (טקסטים, תמונות, סרטונים) מבלוגספוט לפלטפורמת וורדפרס.

נשמח לפרסם כאן גם הסברים לגיבוי ושחזור בלוגים בפלטפורמת וורדפרס אם מישהו/י יודעי וורדפרס יתנדבו לכתוב הוראות כאלה עבור הוורדפרסים שבינינו. הכותב/ת יקבלו כמובן קרדיט. אפשר לשלוח אלי את הפוסט במסמך וורד לכתובת:

kankanhate@walla.co.il

או להפנות במייל זה קישור לפוסט כזה שתכתבו בבלוג שלכם.


א. גיבוי כל הפוסטים (טקסט, תמונות, סרטונים):

בתפריט שבלוח העריכה של הבלוג שלך בבלוגספוט נכנסים ל"הגדרות".

בדף ההגדרות יורדים לגיבוי כדלקמן:

בבחירה "בגיבוי תוכן". תוך שניות יורד קובץ XML למחשב שלכם. הוא יקבל אוטומטית שם כמו: 

"blog-10-13-2021.xml"

כיוו שתהליך זה הוא עניין של פחות מדקה מזמנכם - מומלץ לגבות את בלוגכם לעיתים קרובות ובהתאם לקצב פרסום הפוסטים שלכם.

ב. גיבוי עיצוב הבלוג (פונטים, רקעים, תמונת כותרת הבלוג, כולל הגאדג'טים)

כל עוד לא שיניתם את עיצוב הבלוג שלכם יש לערוך גיבוי זה פעם אחת לאחר שיצרתם את הבלוג, או בפעם הראשונה שאתם עורכים גיבוי עיצוב *. 

כיצד מגבים את העיצוב?

- בלוח העריכה של בלוגספוט בוחרים מהתפריט האנכי "עיצוב". תקבלו את התיבה כדלקמן:

- ב"התאמה אישית" בחרו ב"גיבוי":


- בבחירה "בגיבוי" יתקבל קובץ XML המכיל את האינפורמציה הדרושה לשחזור העיצוב של הבלוג שלכם בעת הצורך . כדוגמה שם הקובץ של עיצוב הבלוג יראה למשל כמו: theme-5444534814475187089.xml

* יש לערוך גיבוי עיצוב נוסף באחד משני מיקרים:

1) לאחר ששיניתם בעצמכם את עיצוב הבלוג. או

2) כאשר בפלטפורמת הכתיבה שלכם (במקרה זה Blogspot = Blogger) משדרגים למימשק חדש. או שבשידרוג ביטלו את העיצוב הקודם מרשימת העיצובים.

3) צריך גם לקחת בחשבון שחלק מהגאדג'טים מתבטלים או משתדרגים בעצמם עם המעבר למימשק חדש. הגיבוי הישן שלכם יכול לאפשר שימור הגאדג'ט הישן שלכם במקרים מסויימים. ובמקרים אחרים, תצטרכו להתקין את הגאדג'ט מחדש (למשל בלוגרול - רשימת בלוגים נקראים/מומלצים) אם ברצונכם לעדכן/לערוך את הרשימה הקיימת (להוסיף בלוגים חדשים או למחוק מהרשימה בלוגים שהפכו לפרטיים או שלא מפרסמים כבר שנים). במקרה כזה תצטרכו להכנס ללוח הפריסה ולבטל את הגאדג'ט בגרסה הקודמת ולהתקין במקומו את הגאדג'ט החדש. במקרה זה תצטרכו להזין מחדש את שמות הבלוגים שלכם והקישורים אליהם).


ג. איחסון הגיבויים (טקסטים + עיצוב):

את גיבוי עיצוב הבלוג יחד עם גיבוי כל תכני הבלוג שפורסמו -יש לשמור בתיקיה יעודית שייצרתם - למשל "הבלוג שלי". מלבד במחשב, גבו את התקייה הזו בדיסק USB חיצוני וליתר ביטחון גם בענן.

ד. שחזור הבלוג שלכם:

1) אם הבלוג שלכם נחרב לחלוטין, יש ליצור בלוג חדש "עם אותו שם" וכתובת אתר כפי שהיו לפני המחיקה. חשוב לשמור על שם הבלוג והכתובת על מנת שהקוראים שלכם יוכלו להמשיך לקרוא בבלוג שלכם, מתוך הקישורים שבדפדפנים או מרשימות הקריאה של הבלוגרים. זה חשוב גם להמשך התיעוד במנועי החיפוש וגם להמשך שליחת פיד לעדכון באתרים כמו "פרפרים".

2) בשלב הבא יש לשחזר את העיצוב מהבלוג שנמחק או שובש, כדלקמן:

בלוח העריכה של הבלוג המשוחזר יש לבחור בתפריט האנכי ב"עיצוב" ובתיבה שתתקבל בחרו ב"שחזור":

בבחירה ב"העלאה" העלו את קובץ "העיצוב" ששמרתם בתיקיה "הבלוג שלי". למשל: theme-5444534814475187089.xml.

תוכלו לבדוק את התוצאה ב"בדיקה מקדימה" ואז לשמור.

3) בשלב האחרון משחזרים את הטקסטים של הפוסטים מתוך קובץ ה-XML של התכנים שבתיקית "הבלוג שלי" (למשל קובץ שנראה כמו

 ("blog-10-13-2021.xml")  על ידי בחירת "הגדרות" בבלוג המשוחזר. ובבחירה ב"יבוא תוכן" בתיבה שתיפתח:

כל תכני הפוסטים יועברו לבלוג החדש/משוחזר. כאמור, אפשר גם ליבא פוסטים מבלוג אחר שלכם ולאחד את הפוסטים של שניהם לפי מועדי הפרסום הכרונולוגיים של כל אחד מה כשהם משולבים זה בזה. אם הינכם מאחים שני בלוגים לבלוג אחד, אנא שמרו כל אחד מהם בקובץ גיבוי מעודכן ורצוי לבדוק ב"תצוגה מקדימה" לפני ששומרים את התוצאה הסופית. אני ממליץ לפתוח בלוג חדש עם השם והכתובת הרצויה, לייבא את קובץ העיצוב המועדף משני הבלוגים הישנים, ואז לייבא את קבצי התכנים המעודכנים האחרונים של שני הבלוגים (אחד אחר השני). ולשמור לאחר בדיקה "בתצוגה מקדימה". יתכן ויהיה צורך בעריכה קטנה כמו "רווחים בין פסקאות" וכדומה. יתכן שיהיה צורך גם לערוך את תוכן הגאדג'טים. במיוחד אם נבחרו תבניות עיצוב שונות בשני הבלוגים הישנים.

זהו, ממש פשוט הגיבוי, השחזור והיבוא בפלטפורמת בלוגספוט.

וכעת העצה הטובה ביותר שתוכלו לקבל - לפי חוקי מרפי תצטרכו את הגיבויים לשחזור הבלוג שלכם כשלא יהיו לכם גיבויים מעודכנים של הפוסטים. האמינו לי שכבר פנו אלי בנדון, אן לא יכולתי לעזור כיוון שהבלוגר/בלוגרית לא גיבו קבצי XML של הבלוגים שלהם. אל תדחו למחר ועשו זאת מיד, היום! כאמור ניתן להעביר קבצי XML מפלטפורמת כתיבה אחת לשניה.

קנקן

חזרה לדף הראשי